Een kruisbandblessure gaat niet zomaar over. Ruud van Nistelrooy en Arjen Robben kunnen hierover meepraten. Zij maakten een comeback. Dat kan jij ook. Lees hier hoe.

Een voorste kruisbandblessure: voor voetballers is er geen groter leed denkbaar: Ruud van Nistelrooy, Calvin Stengs en Arjen Robben kunnen erover meepraten. En toch zijn ze allemaal hersteld van deze zware blessure.

Kruisband scheuren: een zware blessure
Geen EK en geen transfer naar Manchester United: voor Van Nistelrooy was zijn kruisbandblessure in 2000 een driedubbele ramp. Het is een van de zwaarste blessures die je als voetballer kunt oplopen. Voor alle draaibewegingen in het voetbal heb je een goede voorste kruisband nodig.

Als de kruisband scheurt omdat je verkeerd terecht komt of een kapbeweging maakt, dan doet dat pijn. Waarschijnlijk zal je knie nooit meer helemaal de oude worden door vroegtijdige slijtage – zelfs niet als je operatief een nieuwe kruisband krijgt. Daarnaast zie je bij meer dan de helft van alle kruisbandblessures dat er ook andere schade aan de knie ontstaat. Denk dan bijvoorbeeld aan botkneuzingen, kraakbeenletsel of meniscusletsel.

Zo herken je een kruisbandblessure
Een gescheurde kruisband kan een soort plopgeluid maken als je jouw knie verdraait. Door bloedingen wordt je knie binnen een paar uur dik en stijf. Doorspelen? Dat is nauwelijks mogelijk. Doe je het toch, dan krijg je nog meer pijn en zul je merken dat je minder stabiel staat. Niet doen! Laat je knie zo snel mogelijk testen door een sportarts of fysiotherapeut. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het onderzoek namelijk wordt. Met een MRI-scan kan de voorste kruisbandblessure en andere schade definitief worden vastgesteld.

Waarom scheurt je kruisband eigenlijk?
Waarom ik? Dat moet je jezelf nooit afvragen. Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger dan anderen voor het scheuren van de kruisbanden. Meisjes en vrouwen lopen meer risico op deze blessure. Ook als je zwakkere spieren hebt, bijvoorbeeld de hamstrings en bovenbeenspieren, ben je vatbaarder. Vermoeidheid of een matige conditie kunnen ook een rol spelen. En soms is het gewoon pech: je zit met je voetbalschoen vast in het veld en je knie draait door.

Wil jij de kans op knieblessures verkleinen? Zorg dan dat je de fysieke druk van trainingen of wedstrijden goed kunt volhouden en je kniestabiliteit en coördinatie goed is.